Home » Szkolenie » Gminne systemy gospodarki odpadami w nowych uwarunkowaniach prawnych

szkolenia

Gminne systemy gospodarki odpadami w nowych uwarunkowaniach prawnych

Przegląd aktualnego stanu prawnego, w tym ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

 

Opis i cel szkolenia

Dnia 19 lipca 2019 r. Sejm przyjął ustawę o zmianie ustawy utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Wejście
w życie nowych regulacji będzie oznaczało kolejną rewolucję gminnych systemów gospodarki odpadami. Należy bowiem zauważyć, iż ustawodawca nakłada na rady gmin obowiązek  dostosowania dotychczasowych uchwał rady gminy wydanych na podstawie ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
w tym regulaminów utrzymania czystości i porządku w gminach, do nowych regulacji prawnych.

Na uwagę zasługują również inne zmiany związane z gospodarką odpadami. Mianowicie, 5 marca 2020 r. upływa termin na złożenie wniosków o zmianę zezwoleń i pozwoleń na zbieranie i przetwarzanie odpadów, który to obowiązek został nałożony na mocy ustawy z dnia 20 lipca o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 1592 ze zm.). Należy przy tym zauważyć, że nowe regulacje doprowadziły do zaostrzenia wymagań wobec podmiotów zajmujących się zbieraniem i przetwarzaniem odpadów. I tak, ustawodawca wprowadził m.in. obowiązek prowadzenia monitoringu wizyjnego w miejscu magazynowania odpadów lub składowania odpadów, obowiązek uzyskania tzw. operatów przeciwpożarowych, a także wymóg ustanowienia zabezpieczenia roszczeń. Nie dopełnienie powyższych wymagań zagrożone jest natomiast daleko idącymi sankcjami, łącznie z wygaśnięciem decyzji odpadowych.

Mając na uwadze niezwykle szeroki zakres zmian, a przede wszystkim skalę wyzwań, które czekają gminy oraz podmioty prowadzące działalność w obszarze gospodarki odpadami, przygotowaliśmy szkolenie, którego celem jest przybliżenie w przystępnej formie aktualnego stanu prawnego. Ponadto, szkolenie może być okazją do wymiany doświadczeń oraz dobrych praktyk pomiędzy gminami, a także przedsiębiorcami działającymi w obszarze gospodarki odpadami.

Adresaci szkolenia: przedstawiciele urzędów gmin oraz urzędów miejskich, pracownicy urzędów gminy odpowiedzialni za gospodarkę odpadami lub ochronę środowiska, przedstawiciele zakładów komunalnych, zakładów odbierających i transportujących odpady oraz innych podmiotów zagospodarowujących odpady komunalne (RIPOK, PSZOK), pracownicy starostw, urzędów marszałkowskich

Harmonogram wydarzenia:

25 września 2019 (środa)  9:30 – 16:30

Program szkolenia 25.09